Herliņš, Oskars (1980)
Biogrāfija Darbi
"Katrs skaņdarbs ir objekts, kas satur sevī dažādu informāciju. Daļu šīs informācijas mēs varam uztvert analītiski, izprotot, kā skaņdarbs ir uzbūvēts. Citu informācijas daļu mēs tveram intuitīvi, vēlāk reflektējot par izraisītajām emocijām. Taču bez tā visa ir sajūta, ka skaņdarbs kļūst par patstāvīgu, dzīvu organismu, kura uzvedība ne vienmēr ir paredzama, bet minētā informācija un tās uztvere transformējas dažādu apstākļu ietekmē, iegūstot jaunas nozīmes. Nereti šīs nozīmes nav paužamas ar valodas palīdzību, it īpaši attiecībā uz intuitīvo izziņas veidu un jautājums “par ko ir šis skaņdarbs?” par laimi vairs nav atbildams."
Oskars Herliņš
BIOGRĀFIJA
Oskars Herliņš dzimis 1980. gada 6. maijā Rīgā. Mācījies Rīgas Tehniskajā koledžā (1995–2000) un Latvijas Universitātē (2001–2007), kur ieguvis bakalaura un maģistra grādu filozofijā. Vakara mūzikas skolā Rīdze apguvis kompozīciju pie Maijas Einfeldes (2004–2008). Divus pavasara semestrus 2009. un 2010. gadā Dānijā, Engelsholmas tautasskolā apguvis elektroniskās mūzikas pamatus Deivida Mondrupa (David Mondrup) vadībā. Atgriežoties Latvijā, studējis kompozīciju pie Rolanda Kronlaka Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā (2010–2014), ko absolvējis ar bakalaura grādu un saņēmis Tālivalža Ķeniņa balvu (2014). ERASMUS mūžizglītības programmas ietvaros studējis kompozīciju Zviedrijā, Stokholmas Karaliskajā mūzikas augstskolā pie Pēra Lindgrēna (Pär Lindgren) (2012–2013). Privāti apguvis trompetes (vēlāk eifonija) spēli diriģenta un trombonista Dimitrija Grozova vadībā (2001), kā arī kompozīciju pie Imanta Mežaraupa (2008).
Piedalījies vairākās meistarklasēs, to vidū: Starptautiskie jauno mūziķu meistarkursi Ogrē (2008), programmēšanas valodas Csound un programmēšanas vides Open Music meistarkursi komponista Mauro Lancas (Mauro Lanza) vadībā Liepājas Universitātē (2010), kompozīcijas meistarkursi festivāla Brücken ietvaros Rostokā (Vācija, 2011), Summer Media Studio filmu skolu studentu radošā darbnīca Jodkrantē (Lietuva, 2012), Starptautiskie jauno komponistu meistarkursi Cēsīs (2012) un Mazsalacā (2014), Process Nidā (Lietuva, 2013).
Ar kompozīciju Through Imaginary Worlds elektronikai kļuvis par vienu no pieciem uzvarētājiem konkursā Elektrochok, ko organizē Mūzikas un mūzikas komunikācijas akadēmija Esbjergā (Dānija, 2009). Guvis godalgas arī daudzos vietēja mēroga kompozīciju konkursos: Starptautisko Jauno mūziķu meistarkursu kompozīciju konkursā Ogrē (3. vieta, 2008), festivāla Arēna Jauno komponistu konkursos (3. vieta konkursā Valodas skaņa Tuvo Austrumu dzejā, 2009; 2. vieta konkursā Balss teātris, 2011), Pētera Vaska fonda kompozīciju konkursā (2. vieta – 2012, 2014), Jāzepa Vītola 150 gadu jubilejai veltītajā kompozīciju konkursā Mana tautasdziesma (2. vieta, 2013). Kordarbs Sonnet No. 28 atzīts par vienu no trim labākajiem 6. Starptautisko jauno komponistu meistarkursu darbiem (2012).
Savas pirmās kompozīcijas elektroniskās mūzikas laukā komponists radījis 1990. gadu vidū ar datoru ZX-Spectrum 128, izmantojot tā trīs skaņu kanālus un 8 bitu skaņas rezolūciju. 1990. gadu beigās patstāvīgi sācis apgūt elektriskās ģitāras spēli un muzicēt dažādos roka un džeza ansambļos (ģitāra un vokāls), tiem arī rakstot mūziku (gūtas vairākas godalgas dažādos jauno grupu konkursos). Apgūstot trompetes (vēlāk eifonija) spēli, muzicējis dažādos pūtējorķestros. Studējot Latvijas Universitātē, dziedājis jauktajā korī Juventus. 2000. gadu otrajā pusē Oskars Herliņš aizvien vairāk pievērsies kompozīcijai, pamazām pametot regulāru muzicēšanu minētajos kolektīvos. 2009. gadā norvēģu izdevniecība Mars Melons izdevusi Oskara Herliņa mūziku īsplatē bez nosaukuma, bet 2012. gadā laidusi klajā pilnmetrāžas albumu Skaņdarbi sintētiskajam orķestrim. Skaņdarbus šajos izdevumos varētu raksturot kā ambientās/elektroniskās/eksperimentālās mūzikas žanriem piederošus. Kopumā Oskars Herliņš darbojas dažādos žanros, rakstot mūziku koncertizpildījumam, kino, teātrim un multimediāliem projektiem.
Sadarbojies ar tādiem kolektīviem kā Latvijas Radio koris, Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris, Sinfonia Concertante, Sinfonietta Rīga, UMS`n JIP (Šveice), Divertimento Ensemble (Itālija), Kammarensemblen (Zviedrija), Norrbotten NEO (Zviedrija) u. c. Darbi atskaņoti vairākās Eiropas valstīs.
Paralēli komponista darbībai Oskars Herliņš strādājis par solfedžo un mūzikas literatūras pedagogu Birzgales mūzikas skolā (2010–2013). Kopš 2013. gada pasniedz solfedžo un mūzikas literatūru Latgales priekšpilsētas mūzikas un mākslas skolā, kā arī mūzikas teoriju un kompozīciju Ogres tehnikumā. Ogres tehnikumam izstrādājis mācību kursu, kas orientēts uz elektroniskās mūzikas kompozīcijas pamatu apguvi un iepazīšanos ar 20./21. gs. akadēmisko un neakadēmisko mūziku.